Vi har fått valg om å forbedre enten Norwegian sitt rykte, eller russens. Jone og jeg gikk sammen i dette prosjektet, og valgte å ha foto fremstilt grafisk. Altså vi skal lage en kampanje av tre plakater med tre forskjellige eksempler på hvorfor Norwegian er bra. I en kampanje, så går noen ting igjen, så vi skal ha samme oppsett, bare med forskjellige bilder.
Det vi startet med var å finne fakta om hva greia med Norwegian er. De har fått masse pes for store forsinkelser, dårlig informasjon, og noe er grunnet de nye flyene de har laget. Det ble et stort tema når det skjedde at på julaften og nyttårssaften, at folk ikke kom seg hjem til familiene sine, p.ga av flyene ikke kom, eller var kraftig forsinket. Vi fant fakta med å lese noen av disse linkene:
- http://www.dagbladet.no/2014/01/01/nyheter/utenriks/norwegian/bjorn_kjos/rune_brynhildsen/31070034/
- http://www.dagbladet.no/2014/01/02/nyheter/norwegian/innenriks/31077243/
- http://e24.no/naeringsliv/norwegian-om-alle-forsinkelsene-saa-langt-fra-aa-vaere-godt-nok-at/22691107
- http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10149022
- http://www.aftenbladet.no/nyheter/innenriks/Parat---Sosial-dumping-i-Norwegian-3283267.html#.Usa0-2TuKXw
- http://www.dagbladet.no/2014/01/03/nyheter/reiseliv/luftfart/fritid/norwegian/31105597/
Vi satt å tenkte på hvordan vi skulle gjøre det, og begynte med brainstorming. Vi tenker å gå litt frem i tid, når Norwegian har da fikset alle disse feilene, og vi reklamerer hvor bra det er nå, med tre forskjellige eksempler. Vi fant som sagt ut at vi vil bruke foto fremstilt grafisk. Vi planla at vi skulle ta bilder i fotostudio, med tre forskjellige objekter. Vi bestemte oss for å bruke Tormod, mormoren til Jone (Anne-Lise) og to jenter fra første klasse på media.
Her er brainstorming, planlegging og skisser:
Noen av skissene ble veldig små, men de skal selvfølguueliv dekke mye mer av bildet.
Vi har planlagt med alle vi skal ta bilder med, booket fotostudio, fikset kamera og tenkt ut rekvisitter.
Refleksjon
Vi har nå i litt
over en uke jobbet med produksjonen om oppgaven ”Hvordan forbedre et rykte” til
enten Norwegian eller russen. Jone og jeg valgte å jobbe sammen og lage en
kampanje hvor vi forbedrer Norwegian sitt rykte.
Vi valgte å lage
tre plakater, hvor vi tenkte å ha tre forskjellige aldersgrupper som utrykker
hvor bra Norwegian er.
Når vi skulle
lage starte, begynte vi med å tenke på ”De tolv dramatiseringsformene” som er:
- Selve produktet = produktet står i hovedfokus
- Produktet i bruk = demonstrere produktet
- Problem/behov = løser et problem, eller dekker et behov ß demonstrer
- Problem/løsning = dramatiser problemet og løsningen
- Resultat = hva resulterer produktet til? Hva oppnår personen?
- Sammenligning = sammenlign produktet med et annet produkt
- Opprinnelse/bakgrunn/råvarer = hvor kommer det fra, laget av?
- Testemonials = produktet i bruk, anbefales av kjendiser, eller kjente folk
- Den aksepterte overdrivelse = grensen av overdriving
- Informativ softselling = gå en omvei i stedet for å
- Analogier = fremstille produktet på en eventyrlig måte
- Aktualitet = hvor aktuelt er produktet?
Dette er
forskjellige måter å få frem et produkt på gjennom reklame. Vi fant ut at våre
plakater går mest på dramatiseringsform nr. 6, nr. 5 og nr. 12. Vi viser til problemet/behovet
på plakaten med shoppingjentene, hvor det med at de har penger igjen, dekker
behovet for shopping. Vi viser til resultat med plakaten med Tormod, hvor vi
resulterer med at han rekker sine viktige møter, i og med at han er en business
mann.
Resultat
Det første
bildet var med de to jentene. Vi hadde tatt med oss shoppingposer, og Jone
fortalte dem hvordan de skulle stå. Grunnen til vi valgte å lage dette bildet
var fordi vi ville få frem at Norwegian er billig. Med dette ville vi vise gjennom
penger til overs til shopping. Valget falt naturlig på at noen jenter sto å
poserte med shoppingposer. Vi sensurerte også merkene på shoppingposene, slik
at de ikke skulle bli forstyrrende og for at folk ikke skulle tro det var
skjult reklame for merkene.
Målgruppen til
dette bildet når først og fremst til jenter i 16 års alderen og oppover.
Jenters oppmerksomhet blir fort rettet til ting de kjenner seg igjen i, og når ”modellene”
er i deres egen alder. Bilde viser til at med Norwegian så får du mer penger til
overs, og dette er noe som alle ønsker, og vi velger å få frem budskapet med
den typiske jentegruppe som liker å bruke penger til shopping.
Bilde 2:
Dette bildet tok
vi med Tormod, læreren vår. En av de andre ideene våre var å få frem at Norwegian
er punktlig, og med dette vise med en business mann. Valget falt på Tormod i og
med at han lett kunne stille opp, og det ikke var ”stress” å få tak i. Vi
spurte om han kunne stille opp i skjorte og slips, slik at vi kunne ta bilde av
han. Han poserte også i forskjellige stillinger, og vi tok det vi synes passet
best.
Målgruppen til
dette bilde er business menn som ofte bruker fly for å reise på møter og andre
ting i forbindelse med jobb. Bildet når
jo også til andre folk i og med at flyselskapet i seg selv er punktlig og
holder tidskjema, og derfor vil andre også bruke Norwegian.
Dette bildet er
med mormoren til Jone, Anne-Lise. Den siste ideen vår var å ta tak i den siste
aldersgruppen vår, altså eldre. Ideen var å vise at Norwegian er simpelt og
enkelt, og få dette frem med at eldre også synes det er enkelt å booke hos
Norwegian. Noe som kjennetegner eldre er at de synes mye av ny teknologien er
for avansert og vanskelig, derfor synes vi det var en genial ide å få frem at
akkurat hun synes det er enkelt å booke hos Norwegian.
Målgruppen når
til eldre folk i og med at det er eldre som blir vekket av oppmerksomhet fra
plakaten.
Vurdering, komposisjon og font valg
Jeg synes vi har
fått plakatene tydelig og bra frem. Målgruppen synes jeg passer bra og
budskapet når frem til mottakeren i målgruppen. Bildene er klare og tydelige,
og komposisjonen er enkel og fin. Komposisjon handler om å sette sammen ulike
elementer som tekst, bilde og grafikk sammen til en helhet. Jone og jeg var
enige om at vi ville ha det enkelt og tydelig. I og med at vi lagte en
kampanje, så måtte elementene vi la på bildet gå igjen, slik at de henger
sammen.
Når bildene var tatt, tok Jone av seg Photoshop delen, hvor han fikk ”fjernet” bakgrunnen, og lagt på en blå himmel med bruk av gradient effekten. Dette ville vi ha for det skulle se mer ut som en himmel, i og med at det har med fly å gjøre.
Når bildene var tatt, tok Jone av seg Photoshop delen, hvor han fikk ”fjernet” bakgrunnen, og lagt på en blå himmel med bruk av gradient effekten. Dette ville vi ha for det skulle se mer ut som en himmel, i og med at det har med fly å gjøre.
Planen først var
å legge Norwegian logoen sammen med en rød strek nederst på bildet, og at
fonten på sitatet skulle være noenlunde lik ”Norwegian” fonten. Her er noen underveisskisser mens vi jobbet:
Jeg likte ikke
helt Gotham fonten (fonten vi brukte på sitatet i underveisskissene), den som
skulle ligne på Norwegian fonten. Vi likte heller ikke at sitatet skulle være rødt, så vi brukte heller svart. Vi prøvde litt forskjellige, og endte opp med
Helvetica Neuve – Ultra Light. I komposisjonsprinsippet så kan du blande to
fonter, hvis det ser systematisk ut. Fontene bør ligge i samme kategori, f.eks.
at begge fontene er grotesk. Vi likte bedre denne fonten.
Etterpå fant vi
ut at det ble kanskje litt massivt med den store røde streken nederst på
plakatene, så vi prøvde å ta den vekk, og bildet ble med en gang mye ”lettere”.
Vi tok selve logoen og la den nede i venstre hjørne, og gjorde det likt med
alle plakatene. Sitatene plasserte vi hvor det ble mest naturlig i forhold til
hvordan objektet vårt sto på hver plakat.
Fonten til Norwegian og Helvetica Neuve fonten gikk bra sammen, og det så naturlig og fint ut.
Fonten til Norwegian og Helvetica Neuve fonten gikk bra sammen, og det så naturlig og fint ut.
Prosessmodellen og tekstmodellen
Prosessmodellen
og tekstmodellen er prosesser hvor medieproduktet går fra senderen og til
mottakeren. Vår prosess i vårt medieprodukt:
Senderen = Jone og meg, som gir ut et medieprodukt
Senderen = Jone og meg, som gir ut et medieprodukt
Budskap = bedre Norwegian sitt rykte, få frem gode sider med flyselskapet
Innkoding = hvordan vi formidler budskapet:
gjennom plakater
Kanal = Kampanjeplakater
Avkoding = hvordan mottakeren forstår budskapet
Mottaker = de som ser medieproduktet, målgruppen
Dette er
definisjonen av prosessmodellen. Tekstmodellen går mer på forståelsen, men
ligger i samme kategori som i prosessmodellen. I en slik prosess kan det oppstå
støy som hindrer mottakeren til å forstå budskapet. Vårt medieprodukt er en
veldig enkel ide, og man må ikke kunne forstå bakgrunnen til Norwegian nå i
dag, for å forstå plakatene. Noe som kan være støy er i plakaten med Anne-Lise
(mormor til Jone), hvor det står ”Til og med jeg synes det er enkelt å booke
hos Norwegian”, hvor unge kanskje ikke forstår hvorfor det er spesielt at
akkurat hun klarer å booke hos Norwegian, men dette er jo på grunn av at hun er
eldre, men synes enda det er enkelt å booke hos flyselskapet.
”Hvem sier hva i
hvilken kanal til hvem med hvilken effekt?”
Vi viser til
både jenter på 16 år, business menn ved 30-40 år, og eldre folk, flere gode
sider med Norwegian, og at Norwegian er bra. Dette gjør vi via tre boards
(plakater), fremstilt grafisk med tekst og logo.
Tostegs hypotesen
Tostegs
hypotesen går ut på at du bruker en opinionsleder som medieproduktet ditt skal
gå gjennom. Man velger da ikke å gå rett til mottakeren som er målgruppen din
av produktet, men at du går en omvei. I vårt produkt så går vi gjennom plakater
for å nå ut til publikum. Vi går ikke direkte til mottakerne våre og forteller
hvor bra Norwegian er, men vi velger å fortelle det via kampanjeplakater.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar